28 maart 2024
Blockchain Stories
Bitcoin Boek Review

Review: The Bitcoin Standard

Review The Bitcoin Standard

The Bitcoin Standard begeleid je als lezer rustig van punt A naar punt B. Punt A is het hoe en waarom van geld, punt B is bitcoin. Het boek biedt een kijkje in de economische zienswijze van een liberaal. De schrijver van het boek is Saifedan Ammous, een hoogleraar economie in Libanon. Ikzelf heb geen economische achtergrond, maar dat heeft mij tijdens het lezen van dit boek niet gestoord.

Van schelpen naar goud

The Bitcoin Standard begint bij het begin. Millennia geleden hadden wij mensen al geld. Zeeschelpen waren één van de eerste ‘munten’ waarmee wij waardetransacties uitvoerden. Ammous legt fantastisch uit hoe wij via vee, zout, kralen en metalen uiteindelijk zijn beland bij overheidsschulden. Je leert gaandeweg waarom bepaalde soorten valuta waarde hebben en/of hadden.

Een voorbeeldje uit het boek: het object dat dienst doet als geld moet moeilijk te verkrijgen zijn. Er is altijd een politieke of fysieke limiet geweest om aan geld te komen. In gebieden waar weinig zeeschelpen zijn, werd betaald met schelpen. Goud is volgens de schrijver eigenlijk de volgende stap geweest. Het is kost veel arbeid om te delven en is wereldwijd schaars. Er is door de eeuwen heen al zoveel goud opgestapeld dat je onmogelijk ineens een grote hap uit de markt kan pakken door het maar weer te gaan mijnen.

Historische analyse

Naast de verschillende soorten geld worden nog een hele hoop andere zaken benoemd in dit boek. In begrijpbare taal word je als lezer langs verschillende momenten in de geschiedenis van geld geleid: Het oude Rome, Constantinopel, de eerste wereldoorlog. Elke situatie helder en duidelijk uitgelegd.  De conclusie die je na de eerste paar hoofdstukken kunt trekken is een duidelijke: goud is tot nu toe het best geld dat we hebben gehad.

Governement money

Na de eerste drie hoofdstukken wordt het boek wat heftiger. Ammous zet hier de aanval in op regeringen. Zij hebben goud verpest als geld. Door de manier waarop ‘zij’ ons nu geld geven, hebben ze ons allemaal slaaf gemaakt van de inflatie. Er wordt immers elke dag meer geld geprint waardoor jouw geld op de bank minder waard wordt. Dit wordt constant herhaald en komt op mij ietwat rommelig over. Leuk detail: tot op dit moment is er nog geen één keer over bitcoin gesproken in dit boek. Dat komt nu.

The Bitcoin Standard

Na de tirade van Ammous over centrale banken en regeringen komen we aan bij het onderwerp waar het écht om gaat: bitcoin. Na het lezen van de laatste hoofdstukken is het ook duidelijk waar de ondertitel van het boek vandaan komt: ‘The Decentralized Alternative to Central Banking’. Ammous maakt zijn punten luid en duidelijk: bitcoin is het nieuwe goud, de standaard.

De twee bovenstaande quotes komen rechtstreeks uit het boek. Deze uitspraken vatten goed samen wat bitcoin betekent in de ogen van Ammous. Eerst hadden we kralen, toen goud en nu hebben we bitcoin. Het beschermt de hodler tegen onverwachte inflatie en je bent eigen baas over je geld. Tijdens het lezen van de laatste hoofdstukken bekroop mij stiekem het gevoel dat bitcoin de enige coin is die het gaat redden. Maar, aan dat gevoel wil ik mij voorlopig nog niet overgeven. Je hebt al een flink aantal boeken over bitcoin, dit is echter het eerste boek die mij ook uitlegt waarom bitcoin economisch waarde heeft.

Conclusie

Wil je meer te weten komen over geld, het monetaire systeem en de plaats van bitcoin in dit geheel? Dan is dit boek je op het lijf geschreven. In dit boek komt goed naar voren waarom de Ammous een bitcoinmaximalist is. Het middenstuk had van mij iets minder heftig gemogen. Ik snap dat je het niet eens bent met de manier waarop wij nu euro’s, dollars en andere valuta gebruiken. Maar ik had na één of twee voorbeelden ook wel door wat de bedoeling was. Wanneer bitcoin voor het eerst sinds de inleiding weer wordt genoemd begint het balletje te rollen, alles valt op zijn plaats. Het boek is een prachtig geheel. Ik ben nog geen bitcoinmaximalist, maar persoonlijk zou ik er niet raar van opkijken als dat in de nabije toekomst mede door dit boek wel zo is. The Bitcoin Standard is een aanrader voor iedereen die cryptovaluta interessant vindt.

Meer lezen over bitcoin? Check onze bitcoinpagina.