29 maart 2024
Blockchain Stories
Boek Review

Review: Blockchain Revolutie

blockchain revolutie review boek

Toen het reviewexemplaar van ‘Blockchain Revolutie’ op de mat plofte was ik bijzonder enthousiast. Een boek over bitcoin en/of blockchains heb ik altijd wel zin in. Schrijvers Don & Alex Tapscott steken hun mening niet onder stoelen of banken: blockchain gaat de wereld veranderen. Het boek bestaat vooral uit een heleboel ideeën en eventuele toepassingen voor verschillende blockchains. Van cryptovaluta’s tot aan verzamelobjecten, allerlei mogelijkheden komen voorbij. En dat is leuk, maar soms ook een beetje teveel van het goede.

Blockchain als uitgangspunt

Wanneer je nog niet weet wat een blockchain is en wat er eventueel mee gedaan kan worden zit je bij dit boek goed. Je kunt heerlijk meedoen met de uitgeschreven brainstormsessies van de gebroeders Tapscott. De technische aspecten worden niet tot nauwelijks besproken, daar is dit boek niet voor bedoeld. Tijdens mijn tripjes in de trein met dit boek betrapte ik mijzelf erop dat ik zo nu en dan lekker uit het raam ging staren om naar aanleiding van de ideeën in het boek verder te filosoferen. Dat is aan de ene kant een groot compliment en een pluspunt. Maar het is tegelijkertijd ook een kritiekpuntje: door de constante stroom aan informatie en weinig rustmomentjes heb je weinig tijd om tijdens het lezen even op adem te komen.

Blik op de toekomst van de blockchain revolutie

Het gehele boek schetst vooral een toekomstbeeld. Elk hoofdstuk had kunnen beginnen met ‘wat als’. In de praktijk staan de toepassingen voor blockchains pas in de kinderschoenen. Naast het experimentele gedeelte genaamd cryptovaluta is er nog weinig écht baanbrekend geweest op het gebied van blockchains. Het zijn op dit moment bijna allemaal proefballonnetjes. Dat maakt voor mij de industrie juist enorm leuk, maar de schrijvers van het boek lijken te vergeten dat we toch nog vooral aan het experimenteren zijn. Steeds meer bedrijven en beroepsgroepen komen erachter dat blockchain toch voorlopig (nog) niet echt iets toevoegt voor hen. Dat hadden de Tapscotts best wel eens mogen benoemen, een beetje nuance is nooit verkeerd. Lange leessessies waren voor mij geen optie. Het boek lijkt zo nu en dan wel op een uitgebreide PowerPointpresentatie.

Veel tekst en inhoud

Voordat je plezier kunt gaan beleven aan dit boek met je je wel even over de ‘walls of text’ heenzetten. Daarna is het als cryptofanaat heerlijk om erin te duiken en gewoon mee te doen. De ideeën die voorbij komen in het boek zijn niet baanbrekend voor mensen die al een tijdje bezig zijn met blockchains en cryptocurrency, maar het is een mooie verzameling. Nieuwe financiële diensten, decentrale applicaties, aandelenhandel met behulp van een blockchain, je kunt het zo gek niet bedenken of het komt voorbij. Maar daar houdt het niet op: ook de herstructurering van onze gehele democratie en dus samenleving wordt besproken. Gelukkig is er in de laatste twee hoofdstukken wel ruimte voor een ietwat terughoudende blik op de toekomst. Er is nog genoeg werk aan de winkel voordat we in de blockchainwereld van morgen zijn aanbeland.

Boek is niet voor iedereen

Met Blockchain Revolutie kun je een goede introductie verwachten omtrent bitcoin en blockchains. Het boek gaat echter nergens echt de diepte in en het blijf toch vooral bij filosoferen.  Een gebrek aan nuance én diepgang is voor mij wel een groot kritiekpunt. Desalniettemin denk ik dat je met de juiste mindset een hoop leuke en misschien wel nieuwe inzichten op kunt doen tijdens het lezen van dit boek. Het boek is zeker aan te raden als je niet geïnteresseerd bent in de techniek achter blockchains, maar wel in het hele wereldje eromheen.